Het is nu do jul 18, 2019 4:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: MAN TGX CB Antenne's
Nieuw berichtGeplaatst: di aug 17, 2010 10:13 pm 
Hulpbehoevende fan

Beste,

Ben op zoek naar een CB antenne die je op de TGX cabine kunt draaien.
Hiermee bedoel ik standaard antenne eruit en een andere deze hebben totaal geen bereik.
Heb er al vele horen klagen, nu zou ik graag weten waar je deze kunt kopen.
Ze bestaan speciaal voor op de MAN TGX maar weet niet waar.
Zijn er soms nog die dit probleem hebben bij ene TGX.

Groetjes Davy

Profiel E-mail  

Berichttitel: Re: MAN TGX CB Antenne's
Nieuw berichtGeplaatst: di aug 17, 2010 10:19 pm 
Hulpbehoevende fan

al eens gevraagd in de garage?

Profiel E-mail  

Nieuw berichtGeplaatst: di aug 17, 2010 10:22 pm 
Hulpbehoevende fan

Ja maar moeten een oplossing zoeken.
Maar er zijn er maar weet alleen niet waar.
En er zullen er hier misschien wel zijn die op hunne TGX zo'n antenne hebben.

Profiel E-mail  

Nieuw berichtGeplaatst: di aug 17, 2010 10:23 pm 
Grote fan

Mijn reikwijdte van de cb is ook niet al te vet,omdat we een polyesteren dak hebben,slechte massa. Int begin hadk helemaal geen bereik maar dat kwam omdat ze bij de garage zo slim waren geweest om de radio antenne op de cb aansluiting te draaien en andersom :roll:
Als ik samen met mn collega's oprij is het bereik goed,maar alsk iemand kruis op de autobaan kan ik maximum 1 minuutje mne zever zeggen :P Waar heb jij dat gehoord van die andere antennes voor de originele aansluiting?
Groeten Tom

Profiel  

Nieuw berichtGeplaatst: di aug 17, 2010 10:31 pm 
Hulpbehoevende fan

Ja dat hadden we ook aan de hand radio op cb enzo.
Maar er zijn speciaal antenne's heb ik gehoord maar waar :?:
Heb dit gehoord in een winkel.

Profiel E-mail  

Nieuw berichtGeplaatst: di aug 17, 2010 10:47 pm 
Zeer grote fan

radioantenne aansluiting en cb-antenne omwisselen lijkt me redelijk moeilijk......der zit een redelijk verschil in de fiches.

Profiel E-mail  

Nieuw berichtGeplaatst: di aug 17, 2010 10:53 pm 
Hulpbehoevende fan

jekke schreef:
radioantenne aansluiting en cb-antenne omwisselen lijkt me redelijk moeilijk......der zit een redelijk verschil in de fiches.

Nee is het zelfde dacht ik het past hebben ze toch bewezen.

Profiel E-mail  

Nieuw berichtGeplaatst: di aug 17, 2010 10:59 pm 
Verslaafde fan

heb op de mijne ne serio turbo 800 gezet,,,die geeft een eigen massa,en kan garanderen als ze goe afgeregeld is da ge heel ver gaat,,,idd die originele trekken op niks,,,

Profiel E-mail  

Nieuw berichtGeplaatst: di aug 17, 2010 11:41 pm 
Verslaafde fan

Tom Bollen schreef:
Mijn reikwijdte van de cb is ook niet al te vet,omdat we een polyesteren dak hebben,slechte massa.
Groeten Tom

Zelf een massa-draadje bijleggen naar een punt waar hij wel goede massa krijgt!
Niks beter.
Zoals Roger zegt "Wat je zelf doet, doe je meestal beter" :lol:

Profiel E-mail  

Nieuw berichtGeplaatst: di aug 17, 2010 11:59 pm 
Verslaafde fan

Huidige werkgever: L. Van Bogaert
Klets schreef:
Tom Bollen schreef:
Mijn reikwijdte van de cb is ook niet al te vet,omdat we een polyesteren dak hebben,slechte massa.
Groeten Tom

Zelf een massa-draadje bijleggen naar een punt waar hij wel goede massa krijgt!
Niks beter.
Zoals Roger zegt "Wat je zelf doet, doe je meestal beter" :lol:

Das een goede oplossing, moet ik is proberen :) .
Heb bij TGA's ook dat probleem van een slechte massa, wij hebben als oplossing de originele antenne afgekoppeld en een andere antenne op de bevestigingen van de spoilers of werklampen gezet. Op die manier zit je wel al met een hoop antennes :?

Profiel E-mail  

Nieuw berichtGeplaatst: wo aug 18, 2010 8:37 pm 
Hulpbehoevende fan

dreamz schreef:
heb op de mijne ne serio turbo 800 gezet,,,die geeft een eigen massa,en kan garanderen als ze goe afgeregeld is da ge heel ver gaat,,,idd die originele trekken op niks,,,

Maar kun je die er van bocen indraaien.
Ik bedoel hiermee de standaard antenne vervangen en die in de plaats.
Of is dat weer met ene magneet.

Profiel E-mail  

Nieuw berichtGeplaatst: wo aug 18, 2010 8:41 pm 
Hopeloze fan

Huidige werkgever: tdl-fresh logistics
die antenne van een daf zijn ook geen sjiek waart
pa heeft een antenne van prisident en daar is pa heel conten over

en da is zonder magneet voet

Profiel E-mail  

Nieuw berichtGeplaatst: do aug 19, 2010 7:12 pm 
Verslaafde fan

Davy12 schreef:
dreamz schreef:

Maar kun je die er van bocen indraaien.
Ik bedoel hiermee de standaard antenne vervangen en die in de plaats.
Of is dat weer met ene magneet.

ge pakt uw licht uit van je bergingskast boven de chauffeurskant,daar zit een bout achter losdraaien en weg die handel ,en de andere in de plaats zetten,,,die van serio die ik heb is voor vaste montage op het dak,werkt heel goed,maar overlaats in de takken mee gehangen en ga es terug mogen gaan om af te regelen,,,

Profiel E-mail  

Nieuw berichtGeplaatst: do aug 19, 2010 7:21 pm 
Verslaafde fan

Huidige werkgever: L. Van Bogaert
dreamz schreef:
...maar overlaats in de takken mee gehangen en ga es terug mogen gaan om af te regelen,,,

Hoe regelde dat? Ik heb hier ook nog ne sirio liggen en ik denk dat ik die ook is zal moeten afstellen, want 't werkt nie zoals het zou moeten :?

Profiel E-mail  

Nieuw berichtGeplaatst: do aug 19, 2010 9:39 pm 
Zeer grote fan

Wat is SWR?

S.W.R. is de afkorting van het Engelse 'Standing Wave Ratio', de 'staande golf verhouding' dus. De S.W.R. nauwkeurig afregelen is heel belangrijk voor een goede werking van jouw toestel.
Immers, hoe groter de S.W.R., hoe groter het vermogensverlies van het toestel. Maar dit is nog niet alles: een S.W.R. van meer dan 3/1 ( tegenover een perfecte S.W.R. van 1/1) is schadelijk voor het CB-toestel. Zo'n hoge S.W.R. zorgt ervoor dat een deel van de uitgezonden energie terugkeert in het toestel, waardoor dit opwarmt. Na een tijdje kan je zo je eindversterker laten doorsmelten ( in CB-jargon: \"de eindtrap opblazen\").
Deze eindversterker wordt best niet vervangen omdat dit een redelijk duur element is.
Dus, het afregelen van de S.W.R. is een klein werkje, dat kosten en vooral veel zorgen kan besparen!

Het afregelen van de S.W.R

Om de S.W.R. nauwkeurig af te regelen gebruiken we een speciale S.W.R.-meter. Deze wordt tussen het toestel en de antenne geplaatst. Eenmaal de S.W.R. afgeregeld is, mag de S.W.R.-meter weggehaald worden, dus je kan deze gerust even lenen van een collega-CB'er.
In sommige CB-toestellen zit reeds een S.W.R.-meter ingebouwd. Deze dient echter enkel om een indicatie te geven van de S.W.R.. Gebruik deze interne meter nooit om de S.W.R. af te stellen, want hiervoor is hij niet nauwkeurig genoeg.
De S.W.R. kan op twee verschillende manieren worden afgeregeld, telkens met zijn eigen voor- en nadelen. Sommige nieuwere CB-toestellen (vb: Space Star) hebben een ingebouwde veiligheid, zodat ze niet werken bij een hoge S.W.R. Let wel, dit is een uitzondering, géén regel, dus vertrouw hier ook nooit op!

1. S.W.R. afregelen aan de antenne

De S.W.R. kan enkel worden afgelezen als het toestel uitzend, dus is het handig om nog een persoon bij je te hebben die regelmatig kijkt hoe het met de S.W.R. staat, terwijl jij de antenne afstelt. Maar eerst en vooral moeten we de S.W.R.-meter ijken. Dit doen we op het middelste kanaal van jouw CB. (Voor België: kanaal 20 van de 40 , dit is wel op frequentiegebied niet perfect het midden , maar bij benadering toch zeker nauwkeurig genoeg . ) De S.W.R.-meter wordt op het CB-toestel aangesloten. hiervoor is een kabel van 1.5 m ideaal. Het toestel wordt aangeschakeld. Op de S.W.R.-meter staat een schakelaar met de keuze tussen REF en FWD, om de meter te ijken stellen de deze op FWD, en zenden we een signaal uit. Op de S.W.R.-meter staat tevens een draaiknop. Terwijl we zenden, draaien we aan deze knop totdat de wijzer van de meter op oneindig (de platte 8 rechts in het scherm) staat. De S.W.R.-meter is nu geijkt. Let wel: telkens je van kanaal verandert moet de meter opnieuw geijkt worden.

Als we de schakelaar nu op REF zetten en met het toestel uitzenden, zien we hoe de S.W.R. is. De S.W.R. kan veranderd worden door het wijzigen van de lengte van de antenne. Indien de SWR op het hoogste kanaal ( 40 ) het hoogst is , dan moet de antenne ingekort wordne ( richting 10-meter band ) , als de SWR het hoogst is op het laagste kanaal ( 1 ) , dan moet de antenne uitgeschoven of langer worden ( richting 12-meter band .Als de antenne net naast het dak, of tussen de bomen staat, is het mogelijk dat de S.W.R. hoog blijft.
We blijven de lengte van de antenne wijzigen, totdat we de laagste S.W.R. gevonden hebben. Als referentie: een S.W.R. van 1/1 tot 1.1/1 is perfect (de S.W.R. ligt dan 'plat'), een S.W.R. van 1.2/1 tot 1.5/1 is goed, een S.W.R. >1.6/1 geeft redelijk wat verlies, en moet kleiner kunnen, en een S.W.R. >3/1 kan je toestel onherroepelijk beschadigen.
Voordeel: De S.W.R. wordt afgeregeld waardoor er minder verlies in uitzendvermogen is.
Nadeel: De antenne is soms moeilijk bereikbaar om deze af te regelen.

Profiel E-mail  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]