De nieuwe Actros
Er was al veel over geschreven en gespeculeerd. Maar op zondag 20 november 2011 was het onze kans om de nieuwe Actros te ontdekken.
Hoe zag onze dag eruit?
- Een verwelkoming namens Mercedes-Benz met ontbijt
- De onthulling van de nieuwe Actros (zie filmpje)
- Een rit met de nieuwe Actros op en rond het circuit van Spa-Francorchamps
- Een rit met de huidige Actros rond het circuit van Spa-Francorchamps (in omgekeerde richting zodat de 2 versie's elkaar konden kruisen)
De onthulling, waar men gebruik maakte van video mapping
De belangstelling was enorm groot, iedereen wilde ieder detail van dichtbij bekijken.





Strakke lijnen, hoogwaardige materialen. Dit is DE nieuwe Actros.
In de grill zit een speciaal lamellen systeem die open en dicht kan naargelang er meer koelingslucht nodig is in de motor.








Het interieur (home line) uitgewerkt in 2 kleuren op het dashbord.







Na deze onthulling werd ons gevraagt om naar het circuit te gaan. We werden in VIP busjes van Mercedes-Benz tot de paddock gereden, waar we eerst een presentatie kregen over de rijden route en de nieuwe gebruiksgemakken van de Actros. Vooral in het oog sprong het schakelen aan het stuur, stuurbediening. Maar ook onder de cabine is het een en ander veranderd, de Actros heeft nu een L6 motor die op een breder chassis gezet is.
Hierna mochten we ons tot de heilige grond van Spa-Francorchamps begeven.
Waar sommige maar van kunnen dromen, het betreden van de start/finish straat van één van de mooiste circuits ter wereld. 15 voertuigen, van 420 tot 510 in verschillende (totaal 6) cabinevarianten. De cabines hebben een breedte van 2300mm of 2500mm.
In samenwerking met Jost Group werden de trailers geladen tot een grondgewicht van 30t. Ideaal om de nieuwe actros uit te proberen.







Ons testvoertuig was de 1851 Blue Efficiency Power Euro 5, standaard voorzien van FleetBoard!



Daarna gingen we het circuit op, Marc (depannage 800) nam als eerste van ons team het stuurwiel in handen.
De "Eau Rouge" tegemoed, 17% klimmen. Geen enkel probleem voor de nieuwe Actros.




Na Marc zijn circuit ronde gingen we de baan op, waar we onderandere de MP3 Actros tegen kwamen dat we erna mochten testrijden.






Onderweg wisselden we van kant. Zo kon ik ook eens genieten van de nieuwe Actros.





Terug naar het circuit.


15 testvoertuigen van het type MP3 (Actros en Axor), wij namen ditmaal een rode 1844.


Mooie streek rond Spa


Ondertussen kwamen we de 2e groep tegen die met de nieuwe Actros mocht rijden.


"een beetje stof op de parking"

Het spijtige was dat alleen de vrachtwagens toestemming hadden van "race control" om op het circuit te rijden.
Maar na wat uitleg wat onze bedoeling was kregen we toestemming samen met Geert Beeckman om toch op het circuit te mogen, waar je anders nooit als bezoeker kan geraken stopten we om foto's te nemen.








Meer info te vinden op:
Na deze laatste exclusieve ronde konden we nog napraten in de speciaal ingerichte tent, waar alle cabine varianten nog eens opgesteld stonden.
Bij deze willen we Frederic van Auto Terminus Brugge bedanken voor de luxe heen en terug rit alsook het volledige team van Mercedes-Benz België die deze dag hebben mogelijk gemaakt.