Agenda
2017
Test and drive Scania
S en R serie
Vaandragers
Verslag: Predicitive Powertrain Control Mercedes

PPC,† of zoals het volwaardig: Predicitive Powertrain Control heet is een optioneel en innovatief systeem dat uw rijstijl aan het terrein aanpast. Via een plaatsbepalingssystem via satelliet en een 3D-wegenkaart herkent het PPC systeem het verloop van de weg. Hierdoor kan het systeem uw schakelpatroon automatisch aanpassen en ingrijpen voor het te laat is. Het systeem optimaliseert het schakelmoment en de snelheid van de cruise-control proactief aan. Hierdoor kan men tot 5% aan brandstof bespaard worden.

Dit konden wij van Truckfanclub.be aan de lijve ondervinden tijdens het PPC event dat doorging op en naast het circuit van Spa-Francorchamps waar we al eerder met Mercedes-Benz te gast waren.

Het event duurde in totaliteit 2 weken, waarbij er per regio klanten en prospecten werden uitgenodigd in het ‘De La Source’ hotel te Spa voor een 2-daagse kennismaking met PPC en de Mercedes-Benz voertuigen.

SpaHotel De La Source

Een kleine voorstelling van hoe deze 2-daagse eruit zag.

Dag 1:

  • Ontvangst in het Hotel ‘De La Source’
  • Een voorstelling van de dagindeling gebeurde door Dhr. Peter Brock (Director Sales & Marketing Commercial Vehicles.
  • Een bezoek aan de Race Control van het Circuit met rondleiding in oa persruimte, briefing room, podium, Ö
  • Enkele ritten over het circuit met professionele AMG piloten van Mercedes-Benz.
    De ter beschikking staande voertuigen waren niet van de minste.
    • A45 AMG
    • C63 AMG
    • E63 AMG
    • ML63 AMG
  • Na de adembenemende ervaring op het circuit konden we nog genieten van een uitgebreide 3 gangen menu in het hotel.

Dag 2:

  • De dag konden we beginnen met een ontbijtbuffet in het hotel.
  • Daarna werd de groep ingedeeld in 2 grote groepen, de ene groep ging eerst testrijden met PPC en zonder PPC. De andere groep kon in het hotel de workshops volgen over de visie en voertuigen van Mercedes benz.
  • Over de middag konden we terug genieten van een een goed verzorgde maaltijd in het hotel waarna de groepen werden gewisseld. ’s Avonds was er nog een nabespreking van de testresultaten en verkiezing tot “best PPC drivers of the day”.

In komend verslag overlopen we even deze 2 dagen.

Bij aankomst in het hotel “De La Source” konden we onze wagen mooi parkeren op het terrein van het hotel. Net voor het hotel was een kuisploeg bezig de wagens te wassen voor de volgende dag.
Binnenin het hotel konden we ons aanmelden bij de receptie en kregen we onze toegangskaart voor onze hotel kamer en konden we even genieten van een welkomsdrink in de bar.

Mercedes ActrosMercedes ActrosMercedes ActrosMercedes ActrosMercedes Actros 

Na een welkomstwoordje konden we vertrekken naar het circuit Spa-Franchorchamps voor de rondleiding. De rondleiding begon in de pits, waar de volledige groep een korte briefing kreeg over de groepsverdelingen.

Spa-FrancorchampsSpa-FrancorchampsSpa-FrancorchampsSpa-Francorchamps 

Wij begonnen onze rondleiding in de persruimte, hier zitten alle journalisten samen wanneer er een event is op het circuit. Op een normaal event zitten er daar tot 400 journalisten samen. Enkel wanneer het de F1 race is, dan komen er meer dan 2000 journalisten af om de wedstrijd te volgen.

We konden ook ‘race control’ even bezoeken, daar op datzelfde moment de andere groep aan het rijden was met de AMG’s konden we alle wagens mooi volgen op de schermen. Ieder stuk van het circuit is beveiligd door camera en geluidsmeters. De ingestelde geluidsnorm mag niet overschreden worden of de race moet worden stil gelegd. Dit is zo bepaald omdat er anders mogelijkheid is dat het circuit zijn vergunning zou verliezen.

Race control Spa FrancorchampsRace control Spa FrancorchampsRace control Spa Francorchamps
Race control Spa FrancorchampsRace control Spa Francorchamps
Race control Spa FrancorchampsRace control Spa Francorchamps
Race control Spa FrancorchampsRace control Spa Francorchamps
Race control Spa Francorchamps
Race control Spa FrancorchampsRace control Spa FrancorchampsRace control Spa Francorchamps

De briefing room wordt gebruikt door de teams om hun piloten het circuit even op een plattegrond te tonen en zich onder andere te wijzen op de gevarenzones op het circuit.

Ook een kleine stop bij het lege podium kon ook niet achterblijven.

Daarna was het voor onze groep het moment om met de AMG’s te gaan rijden.

Spa FrancorchampsSpa FrancorchampsSpa FrancorchampsSpa FrancorchampsSpa Francorchamps


Mijn eerste rit ging in de witte ML63 AMG.† Wat een machine! De professionele piloot van MB kent het circuit uit zijn duim en zou het waarschijnlijk met zijn ogen dicht kunnen rijden.

ML63 AMGML63 AMG

 

Foto’s tijdens het rijden heb ik niet geprobeerd. Wel heb ik onderstaand filmpje gemaakt

Nadien nog even met de C63 AMG meegereden terwijl het duister al gevallen was. Dit maakt het concentreren op het circuit nog moeilijker. Je weet amper wat er zal gebeuren.

C63 AMGC63 AMGC63 AMGC63 AMG

Nog enkele foto's van de andere AMG's die er stonden.

Mercedes AMGMercedes AMGMercedes AMGMercedes AMGMercedes AMGMercedes AMGMercedes AMGMercedes AMGMercedes AMGMercedes AMGMercedes AMG

Dag 2!

’s Morgens vroeg werden de Actrossen warm gereden door het Mercedes-Benz team die hiervoor voor dag en dauw al in de weer was.
Nadien werd alles terug mooi opgelijnd aan het hotel, klaar om te vertrekken voor de PPC test.

Mercedes Benz 1945 Euro 6
Mercedes Benz 1945 Euro 6
Mercedes Benz 1945 Euro 6Mercedes Benz 1945 Euro 6Mercedes Benz 1945 Euro 6Mercedes Benz 1945 Euro 6Mercedes Benz 1945 Euro 6Mercedes Benz 1945 Euro 6Mercedes Benz 1945 Euro 6Mercedes Benz 1945 Euro 6a

Het traject voor de test bevond zich tussen Spa-Francorchamps en St-Vith.
Tijdens dit traject (die zoveel mogelijk op cruise control moest gereden worden) bevinden zich talrijke afdalingen en hellingen. Ideaal om het systeem te testen.

Het totale traject ging over +- 31 km enkele reis.
Per duo mocht je dit traject tot 2 maal rijden. Persoon 1 reed van Spa naar St-Vith, persoon 2 reed St-Vith naar Spa. Eťnmaal zonder PPC (eerste rit), dan met PPC (2e rit).
Zo waren de testresultaten uitermate correct daar het altijd dezelfde persoon was die het traject reed.

Traject

 

Start rit MercedesStart rit Mercedes

 

wissel Mercedeswissel Mercedeswissel Mercedeswissel Mercedeswissel Mercedeswissel Mercedeswissel Mercedeswissel Mercedeswissel Mercedes

De gegevens werden via het reeds bekende FleetBoard systeem opgeslaan op de server van Mercedes-Benz zodat alles netjes kon verwerkt worden later deze dag.

Even ter voorbeeld stel ik mijn resultaten even online. Tijdens mijn eerste rit van 32,7km had ik een verbruik van 39,1l/100km en gemiddelde snelheid van 64km/h zonder dat PPC was ingeschakeld. Met PPC werd dit een verbruik van een verbruik van 36,3l/100km en een gemiddelde snelheid van 64km/h.

Over het volledige traject van 64,6km (2 chauffeurs) hadden we tijdens rit 1 een gemiddelde snelheid van 64km/h en verbruik van 42,4km/100km zonder PPC. Met PPC was het nog resultaat goed zichtbaar: gemiddelde snelheid van 66km/h en verbruik van 38,5km/100km. Conclusie: de rit verliep sneller en dat door 3,9l minder te verbruiken! Dit is wel opmerkelijk te noemen.

Rit 1: Domien zonder PPC


Rit 2: Domien met PPC
d

Na het middagmaal in het hotel was het aan de andere groep om dit traject te gaan rijden. Ondertussen konden wij kennis de workshops bijwonen over de Mercedes-Benz voertuigen en hun technologieŽn.† Hier kwamen verschillende onderdelen aan bod, zoals het bespreken van het Euro6 systeem dat Mercedes-Benz gebruikt in hun commerciŽle voertuigen. Maar ook de verschillende model en cabine varianten, alsook de verschillende motorvarianten gaande van een 7,7l tot 15,6l variant.

Een groot deel van deze workshop werd besteed aan de nieuwe “Powershift 3” versnellingsbak die oa beschikt over:

  • een snelle schakeltijd
  • ecoroll
  • manouvreer modus
  • hellingshoek sensor
  • PPC (optie)
  • vrijschommelmodus

Een grote vernieuwing is de “Active brake assist 3”, die zowel bewegende als stilstaande objecten detecteert en de chauffeur waarschuwt over het gevaar via geluidsignalen. Indien de chauffeur hier zelf niet op reageert gaat de vrachtwagen zich zelfstandig tot stilstand brengen.

Na deze workshop zijn we nog enkele foto’s gaan nemen van de andere groep die op datzelfde ogenblik hun testritten had.

Spa MercedesSpa MercedesSpa MercedesSpa MercedesSpa MercedesSpa Mercedes

Bij deze willen wij van Truckfanclub.be het volledige Mercedes Benz team bedanken voor deze schitterende 2 daagse.

klik hier om terug te keren