Enkele weken geleden kregen we van Scania Belgium groen licht om samen met test chauffeurs Chris en Kurt de R730 te gaan testen in de Ardennen.
Dit ging natuurlijk niet zomaar, deze testrit moest aangevraagt worden bij Scania Zweden omdat de demo wagen van daar kwam, maar Scania zag deze
kans mooi om via Truckfanclub deze nieuwe krachtpatser aan ons voor te stellen.
Na wat telefonische contacten met zowel Chris als Kurt kwam de testdatum snel in zicht: 12 juli 2010. Ons test voertuig zou een bordeau rode Scania R730 V8 highline worden op Zweedse platen.
Kurt kwam mij dan ook 's morgens ophalen om samen naar Scania in Neder-Over-Heembeek te rijden.
Toen we de parking van het SDT (Scania Driver Training) center opreden stond hij mooi naast de R440 die dienst doet voor de driver training.
Enkele gegevens:
Gegevens: | |
Type: | Scania R730 Highline
LA4x2MNA
Euro 5/EEV (EEV: Enhanced Environmentally Friendly Vehicle) |
Nummerplaat: | BXJ 037 |
Technische gegevens: | |
Motor: | Scania DC16 21 730 Euro 5/EEV |
16.4 liter Scania XPI, VGT, SCR |
|
Vermogen: | 730 hp (1900 tr/min) |
Koppel: | 3500 Nm (1000 - 1350 tr/min) |
Motorgewicht: | 1390 kg (droog) |
Geluid level: | 80 dBA |
Versnellingsbox: | Scania GRSO925R, 12+2 versnellingen met overdrive Scania opticruise zonder koppelingspedaal |
Achteras: | Scania R780 enkele reductie 4 luchtveren, 11500 kg |
Vooras: | 2x32 parabolische veren |
Cabine: | CR19H, 4 punts lucht vering |
Remmen: | EBS |
Gewicht: | 7800 kg (400 l diesel + 75 l AdBlue), 1 bed, Highline cabine |
Totaal gewicht: | 39000 kg |
R730 en R440 test voertuigen:
Scania training center om de techniekers op te leiden:
Chris en Kurt nemen samen de route van vandaag door:
De R730 Highline:
Eenmaal Brussel uitgereden kwamen we in een kleine storm terecht. Gelukkig was dit maar tijdelijk:
Chris kende nog een mooi plekje in Spontin, waar we dan ook gebruik van maakten om enkele mooie foto's te nemen:
Met natuurlijk bijpassende gestroomlijnde trailer met gekend V8 logo:
Nu moest de grote test beginnen, de helling van Tellin lag voor ons. En de R730 was klaar om deze te beklimmen:
De helling hebben we enkele keren beklommen om onze testresultaten te kunnen staven aan eerdere bevindingen. De R730 kon goed zijn mannetje staan en reed zeer vlot de helling op. De automaat schakelde zoals het hoorde, netjes op het juiste toerental zoals Kurt en Chris hadden verwacht.
Kurt was druk bezig met het timen van de beklimming voor later in de testresultaten te verwerken terwijl Chris de Scania omhoog stuurde:
Tijdens deze testrit konden we ook kennis maken met de verschillende "snufjes" die aan boord waren van de Highline. Enerzijds hadden we de Adaptive Cruise Control die instelbaar is zodat de Scania automatisch afremt wanneer uw voorganger vertraagd. Dit systeem is in te stellen aan de hand van toetsen op het stuur. En wordt keurig weer gegeven op het full color + display waar veel meer info op te vinden is trouwens.
Anderzijds hebben we nog de retarder die exellent zijn werk doet. Dit systeem zorg voor een continue rem periode bij afdalingen. Met een tip op de rempedaal of een druk op de knop van het stuur kan u de retarder instellen op de gewenste daalsnelheid. De Scania zal deze rem procedure aanhalen tot het dalen gebeurd is, tenzij u anders beslist. De motor zal zichzelf op een 1900 toeren brengen om de koeling te verzekeren.
Na deze zware beklimmingen was het tijd om even tot rust te komen. Dit deden we in Habay waar onze Scania wel wat aandacht trok van andere chauffeurs:
De R730 type 2 broederlijk naast een R500 type 1:
De prachtige herstijlde grill van de type 2:
Een laatste test van de dag kwam er op de N4. Daar kon de Scania ook op provinciale wegen zijn kunnen eens demonstreren. Van hellingen merkten we amper nog iets op. Kurt stuurde de Scania al lichtjes richting Brussel terug:
Ter hoogte van Assesse mocht ik de laatste km's naar Brussel sturen. Met oog voor detail legde Kurt mij de mogelijkheden van de R730 nog even uit zodat ik deze ook eens kon uitproberen. De Adaptive CC en retarder zijn dan ook een plezier om mee te rijden en hiervan maakte ik gretig gebruik:
Ter afsluiting van deze prachtige dag gingen we nog even bij het Afrikaans museum foto's nemen. Wat resulteren in volgende foto's:
Het interieur van de R type 2 heeft ook een kleine facelift ondergaan:
De V8 logo's komen natuurlijk overal terug:
Een resum knoppen om alles optimaal te bedienen, zoals hill assist, lane guard:
Het full color + display, met extra meters voor huidige verbruik. Dit type display is uitgerust met alle info over de auto. Er zijn ook 2 zelf te programeren lijnen zodat u bv het verbruik altijd kan laten zien op het display:
De onderste grill met het ingewerkte sensor blok voor de adaptive cruise control
Het blokje aan de ruit is de lane guard die ervoor zorgt dat u gewaarschuwd wordt indien u de witte lijn onbewust oversteekt
De mooie details van de Scania springen in het oog door het gebruik van LED verlichting en chrome accenten
Prachtige nieuwe sideskirts
Na deze prachtige dag moesten we de Scania in Brussel achterlaten want die ging in de komende dagen terug verder richting Zweden.
Truckfanclub op test met de R730! Bedankt Scania.
Wij willen natuurlijk iedereen bij Scania van harte bedanken om deze dag voor ons mogelijk te maken. Vooral Kurt en Chris die me door de dag heen van perfecte uitleg hebben voorzien.
Ook enig woord van dank naar Jasper Bos, Project Coordinator Communications van Scania voor de medewerking.
Meer informatie over Scania: www.scania.com
(test resultaten volgen later nog)