We ontvingen een uitnodiging van Daimler voor de Driving Experience, waarbij Koen Nauwelaerts, Technical Advisor, ons naar Wörth ging begeleiden. Natuurlijk gingen we hier graag op in zodat we de nieuwe eActros eens aan de tand konden voelen.
Aangekomen in het Kundencenter te Wörth werden we hartelijk ontvangen samen met de andere deelnemers die afkomstig waren uit Frankrijk, Tsjechië en zelfs Griekenland, waarna een indrukwekkende rondleiding door de fabriek startte (foto's nemen was hier jammer genoeg niet toegestaan). Tijdens deze rondleiding was het mogelijk het volledige proces van een nieuwe vrachtwagen te volgen. Startend met 2 chassis balken, over assemblage van cabine wanden tot het plaatsen van motor en wegrijden. Rond het middaguur genoten we van een heerlijke lunch in het restaurant, gevolgd door de testritten met de elektrische eActros 300 en 600.
Tijdens de Driving Experience van Daimler Trucks in Wörth kregen deelnemers de kans om zowel de eActros 300 (bakwagen) als de eActros 600 (trekker/oplegger) te testen op een uitdagend parcours van 22 kilometer. Dit parcours bood een realistische omgeving om de prestaties van deze volledig elektrische trucks te ervaren. De focus lag op het testen van de rijervaring, de acceleratie, het regeneratief remmen en het energieverbruik van beide modellen, die ontworpen zijn voor emissievrije distributie en langere afstanden. De geavanceerde technologieën en het stille, krachtige rijden zorgden voor een indrukwekkende demonstratie van de toekomst van elektrische vrachtwagens. Trouwens, alle voertuigen waren tot hun max gewicht geladen om zo realistisch mogelijk de werkomstandigheden te benaderen.
De eActros600 heeft een actieradius van tot 600 kilometer dankzij drie grote accupakketten met een totale capaciteit van ongeveer 600 kWh. De accu'ss gebruiken lithium-ijzerfosfaat (LFP) technologie, bekend om duurzaamheid en lange levensduur. De vrachtwagen ondersteunt snelladen tot 1 megawatt, waardoor hij snel kan opladen. Twee krachtige elektromotoren zorgen voor voldoende koppel en efficiëntie, zelfs bij zware belading. Dit model heeft minder onderhoud nodig dan traditionele dieseltrucks, wat bijdraagt aan lagere operationele kosten.
Na deze ritten kregen we de unieke kans om een rit te maken in een van de drie klassieke oldtimers die speciaal voor ons klaarstonden. Wist je dat Daimler in de omgeving van de fabriek en Stuttgart zo'n 80 oldtimers ter beschikking heeft? Na al deze ritten gingen we terug naar het kundencenter voor een Q&A sessie, waarin we samen met de ontwikkelaars van Daimler Trucks in gesprek gingen over hun innovaties en de toekomst van vrachtvervoer.
Het Kundencenter biedt niet alleen ruimtes voor vergaderingen, opleidingen en dergelijke meer. Het beschikt ook over een evenementenhal en een afleverhal waar ettelijke tientallen trucks kunnen gepresenteerd worden. Ook hebben diverse partners een presentatiestand waar hun producten aan de klanten van Daimler getoond worden.
De facelift van de ActrosL naar een nieuw aerodynamischer front heeft wat gewenning nodig. Eenmaal je de proCabin onder de spotlights ziet staan zie je de nieuwe moderne touch en de weg die Daimler hiermee wil inslaan. Het grote vlak rondom het logo herbergt veel plaats om diverse klantreclame tentoon te stellen.
Niet alleen de eActros600 heeft de nieuwe proCabin, ook de dieselvoertuigen werden voorzien van dit nieuwe front.
In het Kundencenter staat een maquette waarbij in schaal 1:87 een leuke Daimler wereld werd nagebouwd. Natuurlijk met eActros600 en laadpalen.
Tijdens ons bezoek aan Karlsruhe kregen we een exclusieve rondleiding in de privébrouwerij van Hoepfner, een iconisch familiebedrijf dat bekendstaat om zijn traditionele brouwprocessen en hoogwaardige bieren. We kregen een kijkje achter de schermen, waar het ambachtelijke brouwproces tot in detail werd uitgelegd, van het selecteren van de ingrediënten tot het bottelen van het bier. Na de rondleiding werden we getrakteerd op een heerlijke maaltijd in het sfeervolle restaurant van de brouwerij, uiteraard vergezeld van een selectie van hun beste bieren. Het was een perfecte combinatie van lokale cultuur en culinaire verwennerij!
Na een ontspannen overnachting in het Plaza Hotel in Karlsruhe keerden we terug naar Wörth voor een eco-driving sessie, ditmaal met dieselvoertuigen. Met vier chauffeurs wisselden we elkaar af op een traject van 150 kilometer, waarbij we onder begeleiding van een professionele driver trainer werkten aan het optimaliseren van onze rijstijl. De focus lag op het behalen van de ideale rijervaring, met speciale aandacht voor brandstofefficiëntie en rijtechnieken. Een belangrijk onderdeel van de sessie was het gebruik van de Predictive Powertrain Control (PPC), een geavanceerd systeem dat de rijstijl automatisch aanpast aan het wegverloop en verkeerssituaties. Dit systeem hielp ons om soepel en efficiënt te rijden, met oog voor zowel brandstofbesparing als comfort. De driver trainer gaf onderweg tips over het gebruik van de PPC en hoe dit systeem de rijervaring en het brandstofverbruik significant kan verbeteren. Deze leerzame sessie benadrukte hoe technologie en rijstijl samenkomen om duurzamer en kostenbewuster te rijden.
De fabriek in Wörth heeft niet alleen gebouwen, werkplaatsen, testbanen, enzoverder maar ook een eigen laadplein waar diverse soorten laadmogelijkheden zijn. Zo kan er optimaal getest worden. Hierdoor is Daimler ook koploper in de electrificatie met reeds een megawatt laadmogelijkheid op de eActros600.
In Duitsland zal al vaak de opbouw samen met de vrachtwagen direct verkocht worden. Hiervoor hebben ze bij Daimler een plein aangelegd waar diverse opbouwmogelijkheden staan zodat de klant dit in levende lijve kan zien en beslissen. Een soort van showroom.
De dag werd afgesloten met een typische schnitzel maaltijd en mooie bedanking van Daimler trucks uit. Hierbij ontving iedere deelnemer nog een gepersonaliseerde oorkonde van de testritten. Nog enkele foto's die wij jullie niet willen onthouden.
Hierbij willen we Daimler trucks belux van harte bedanken om ons de kans te bieden deze 2 daagse mee te maken. Alsook de medewerkers van Roadstars en Daimler trucks voor de perfecte setting, de toffe nevenactiviteit en vakkundige uitleg.
Bedankt An Thomas (Daimler) voor de correcte samenwerking en communicatie, Koen Nauwelaerts (Daimler) voor het vervoer en Tony Caltabellotta voor het gezelschap.