Bij Mercedes-Benz dragen ze zuinigheid en zorg voor het milieu hoog in het vaandel.
In de vrachtwagen reeks dat Mercedes-Benz ter beschikking heeft gingen we een dagje testrijden in Boussu-Les-Walcourt.
Met een max percentage verschil van 9-10% in het parcours was dit ideaal om de 440 en 480pk sterke Actros trucks aan de tand te voelen.
Mercedes-Benz toonde hierbij ook zijn fleetboard software. Met dit stukje techniek kan de eigenaar van de vrachtwagen(s) op afstand volgen
hoe zijn chauffeur omgaat met het voertuig, verbruik, remafstand, anticiperend rijden, aantal stops op het traject. Alles kan gemeten worden met deze tool.
Hieruit kunnen er stappen ondernomen worden om het verbruik zo laag als mogelijk te krijgen en zo veel brandstof te besparen.
Hoe zag onze dag eruit?
- Eerste rit op eigen tempo
- Uitleg over het product Actros/Mercedes-Benz
- Tweede rit met opvolging van de gegeven tips
- Evaluatie van de resultaten
Verzorgde testvoertuigen, zowel 440 als 480pk.
Ons testvoertuig was een 480pk (1848) zware Actros in antraciet kleur.
Na een korte uitleg konden we van start gaan. Marc (Depannage 800) die me vergezelde op deze dag kon als eerste de route ontdekken.
Het parcours voor de eerste keer verkennen:
Hierna volgde mijn eerste rit.
Boussu-Lez-Walcourt is een prachtige streek, dit bewijzen volgende foto's:
Na een korte en bondige uitlegvoor wat Mercedes-Benz staat en wat ze al bereikt hebben en nog willen bereiken was het tijd voor onze 2e rit van die dag.
Ondertussen nog eens de andere testvoertuigen op foto gezet. Hiermee reden iedere keer 2 personen mee, terwijl de mensen van Mercedes-Benz op de start/stop plaats alles controleerden met Fleetboard
Verzorgde cockpit van de Acros:
Stairway to heaven in een 1848 Actros
De Actros langs buiten wat nader bij bekeken:
Rijbaan en regen/lichtsensor:
Uiteindelijk na de beoordeling van ons rijgedrag kwamen zowel Marc als ik op een verbetering van verbruik van 4 liter op 100km uit. Wat een mooi resultaat was. Over het algemeen scoorde we tijdens de eerste rit respectievelijk 6,1 (Marc) en 7,2 (Domien) op 10, maar bij de 2e rit veranderde dit naar 8,3 (Marc) en 8,8 (Domien). Wat dan nog de beste 2 leken te zijn.
En Marc zag dat dit goed was:
Na de bespreking keerden we dan ook allen terug richting Brugge en lieten de testvoertuigen achter.
Hierbij bedanken we Mercedes-Benz en het volledige team van Auto Terminus Brugge/Oostende voor deze verzorgde driver training dag.